Blog Image

Trelleborgs venner

Årsberetning for Trelleborgs Venner 2020

Uncategorised Posted on 05 nov, 2020 22:14

I starten af 2020 lavede bestyrelsen et årshjul sammen med Vikingeborgen Trelleborg. Udover museets egene aktiviteter omfattede det laugsdage hver første lørdag i måneden fælles for hele foreningen, Trelleborg Vågner, Vikingefestival, Sommer- og Vintersolhverv og en række træf og kurser som Smedetræf, Spånæskekursus og flere andre.

De første vintermåneder havde vi også nogle gode laugsdage, men så ramte corona landet og dermed også Trelleborgs Venner. Lige siden har vi måttet aflyse og ændre, så meget få af planerne kunne føres ud i livet.

I løbet af sommeren blev der lempet en smule for restriktionerne, så sammen med museet gik foreningen ind i at gennemføre Vikingesommer, hvor foreningens medlemmer som borgfolk befolkede Slagløse og teltlejre på området. Min vurdering er, at det blev en rigtig god erstatning for festivalen, og selvom vi håber på en rigtig festival i 2021, så er det at befolke Trelleborg hele sommeren med et betydeligt antal vikinger så positivt, at vi også vil lægge an til at gentage det parallelt med at deltage i festivalen.

Efter sommerferien var der stadig så åbent at Smedetræf blev gennemført omend i en begrænset udgave, og et par tilsvarende let begrænsede laugsdage, men desværre var der ikke andre af de planlagte aktiviteter, som kunne gennemføres.

Helt aktuelt er der igen lukket helt i for forsamlinger, så laugsdage vinteren igennem må aflyses, årsmødet må rykkes og selv vintersolhvervet bliver nødt til at finde en anden form.

I foråret indgik foreningen en aftale med museet om at sy et stort antal låne- og formidlerdragter. Museet har investeret omkring kr. 20,000 og foreningen omkring kr. 10.000 og under betegnelsen Slagnålen og under ledelse af Lone og Anne har en række af foreningens medlemmer siden arbejdet på at skabe 8 mands- og 8 kvindedragter og 2 formidlerdragter i alt omkring 80 dragtdele samt diverse tilbehør. I skrivende stund er vi langt over halvvejs og jeg vil her gerne takke alle de mange medlemmer, som har gjort en indsats.

Grundet projektet med Den genskabte Borg, som forventes at gå egentligt i gang nu ved sæsonens afslutning, har vi måttet flytte alt foreningens grej væk fra Trelleborg, og det kan formentlig først flyttes tilbage, når de ny faciliteter står klar om et til to år.

Derfor kommer de nye dragter heller ikke til Trelleborg, før der er faciliteter til at opbevare dem. Fremover vil foreningens repræsentanter, især Anne (Hasselby), også være mere direkte involveret i at administrere udlånsdragterne.

Formidlingshaven Frejs Urtegård, som helt overvejende er foreningens og ikke museets ansvar og opgave, kan på grund af Den genskabte Borg desværre ikke blive liggende centralt i Slagløse, som den nu har gjort i nogle år. Vi har derfor i efteråret måttet bruge en del kræfter på at rydde den gamle have og vi arbejder nu på at kunne anlægge en ny i pilehesteskoen lige vest for Slagløse.

På årsmødet blev John valgt som ny kasserer. Bestyrelsen konstituerede sig efter seneste årsmøde med mig (Leif) som formand og Gwen som næstformand. Øvrige bestyrelsesmedlemmer er Gøsta, Irene, Ulrich og Chammilia og suppleanter Helge, Anne og Jacob. John kom imidlertid aldrig rigtig ind på kassereropgaven og måtte af arbejdsmæssige årsager trække sig, så fra oktober har bestyrelsen konstitueret Anne som kasserer. Gwen har trukket sig fra bestyrelsen og Jacob er dermed rykket op som fuldgyldigt medlem.

Da regningerne ikke blev betalt blev hjemmesiden desværre lukket ned i sommer, men det er nu lykkedes at få den genåbnet og regningerne er nu betalt. Det har givet os kommunikationsproblemer, som har skadet sammenhængskraften i foreningen, men vi håber at indsatsen den sidste del af året løfter det igen. For oveni de problemer, som corona har givet foreningen, så har vi virkelig brug for hjemmesiden og facebookgruppen.

Jeg ville ønske, at der var mere at berette om 2020, men corona har virkelig gjort, at aktiviteterne har været svært begrænsede. Vi må alle håbe på et bedre 2021!

Leif



Indkaldelse til årsmøde i Trelleborgs Venner

Uncategorised Posted on 05 nov, 2020 22:09

Der skulle have været årsmøde inden udgangen af november 2020, men grundet coronarestriktioner er det ikke tilladt at afholde et sådant arrangement foreløbig indtil udgangen af året. Den siddende bestyrelse fortsætter derfor indtil videre. Vi finder det realistisk, at der vil være åbnet så meget for samfundet til den tid, at vi kan indkalde til årsmøde for 2020 ifm. laugsdag lørdag den 6. marts kl. 13.00 på Trelleborg.

Dagsorden

1. Valg af dirigent. Bestyrelsen foreslår Kristian Laugesen som dirigent

2. Valg af referent

3. Bestyrelsens beretning. Den skriftlige beretning kommer som et selvstændigt opslag og vil blive suppleret af en mundtlig beretning på årsmødet.

4. Godkendelse af det reviderede regnskab

5. Behandling af indkomne forslag.

Af historiske årsager fremgår foreningens relation til Vikingeborgen Trelleborg slet ikke direkte af foreningens vedtægter. De historiske forudsætninger gælder nu ikke længere og bestyrelsen foreslår derfor, for at tydeliggøre relationen, at nedenstående tilføjet til vedtægternes §2:

Den nu værende paragraf lyder:

§2. Formål

Den almennyttige forenings formål er at skabe interesse for og opretholde forbindelsen mellem den historiske vikingetid og personer der er interesseret i denne tidsperiode. Dette skal gøres igennem formidling og diverse arrangementer for at nære kommende og nuværende medlemmers interesse for museer, egnens og Danmarks kulturarv. Det er endvidere foreningens formål at lave forskellige historiske og eksperimentelle arrangementer for foreningens medlemmer.

Forslaget er efter andet punktum at indsætte:

Det er specielt foreningens mål at rekruttere og uddanne frivillige formidlere til museet Vikingeborgen Trelleborg.

6. Fremlæggelse af budget

7. Fastlæggelse af kontingent

8. Valg af bestyrelsesmedlemmer og kasserer Af den nuværende bestyrelse er Irene, Gøsta og Leif på valg. Gøsta og Leif genopstiller. Da Gwen stoppede rykkede Jacob fra suppleant til fuldgyldigt medlem, og han er dermed på valg og genopstiller. Anne er konstitueret kasserer og stiller ved årsmødet op som valgt kasserer. Af nye kandidater kendes på nuværende tidspunkt Maria Korreborg. Helge er nu suppleant og genopstiller til bestyrelsen.

9. Valg af suppleanter

10. Valg af revisor og revisorsuppleant Kristian genopstiller som revisor

11. Eventuelt



Nyhedsbrev fra Trelleborgs Venner med indkaldelse til Årsmøde

Uncategorised Posted on 05 nov, 2020 21:59

Kære Trelleborgs Venner.
For nylig rundsendte vi nyhedsbrev, hvor vi indkaldte til laugsdag, årsmøde og vintersolhverv. Desværre er vi siden blevet overhalet af nye coronarestriktioner.
Derfor må vi desværre aflyse laugsdagen på lørdag den 7. november og de følgende laugsdage i vinter indtil videre. Fra bestyrelsens side vil vi gerne opfordre laugsformændene til at arrangere virtuelle laugsdage under en eller anden form som alternativ. Derfor må vi samtidig opfordre medlemmerne til at melde til de respektive laugsformænd, om man ønsker at være med i de forskellige laugs og husk, I kan sagtens være med i flere laugs.
Der skulle have været årsmøde den 28. november, men det kan heller ikke lade sig gøre. Foreløbig er det ikke realistisk at holde det, før vi er et godt stykke inde i 2021, så vi indkalder nu til, at det bliver ifm. laugsdagen lørdag den 6. marts. Såfremt det heller ikke lader sig gøre udskydes det med en måned ad gangen indtil der kommer en laugsdag, hvor coronarestriktioner ikke forhindrer det. Indkaldelsen er vedhæftet. Der bliver bl.a. fremsat et forslag til en vedtægtsændring. Såfremt du ikke har vedtægterne helt present, så fremgår de af hjemmesiden under ”bestyrelse”. Det fremgår også af vedtægterne, at man ikke må være i kontingentresistance, hvis man vil deltage i årsmødet. Hvis du ikke har husket at betale i 2020, så fremgår kontingent og kontonummer også af hjemmesiden under ”bliv medlem”.
Vi må af samme grund ikke afholde Vintersolhverv, som vi plejer. Vi ville have afholdt vintersolhverv på den lørdag, som ligger tættest på den 21. december, nemlig den 19. december. Nu vil vi i stedet foreslå, at alle afholder vintersolhverv med deres egen smittekæde. Vi opretter en begivenhed på Trelleborgs Venners facebookgruppe og vil så opfordre alle til at poste billeder, videoer, menuer osv. I aftenens løb, så vi sammen kan holde en stor virtuel Vintersolhvervsfest med alle som deltagere.
Vi håber så meget på et bedre 2021, hvor vi kan mødes i under mere normale vilkår og er superglade for, at I vil være med trods alle besværlighederne. Trods alle restriktionerne har vi afholdt en række møder med museet om det at flytte ud i Slagløse og optræde som levende formidlere, ligesom mange af os oplevede at gøre det i løbet i Vikingesommer. Selv med restriktioner burde det blive muligt i det kommende år og jeg håber meget, at I vil tage det til jer og tilmelde jer som borgfolk og frivillige formidlere i 2021.

Med vikingehilsen
På bestyrelsens vegne
Leif

I efterfølgende opslag kommer selve årsmødeindkaldelsen og beretningen.



Septembers laugsdag på Trelleborg

Uncategorised Posted on 27 aug, 2020 15:55

Der afholdes laugsdag på Trelleborg lørdag d. 5. september fra kl 10.00 – 15.00. Husk at tilmelde jer til museet på trelleborg-booking@natmus.dk.

Da Laugsdagen afholdes i museets åbningstid, skal man være i dragt. Medbring egen frokost



Laugsdag lørdag den 1. august

Nyheder Posted on 27 jul, 2020 23:03
Kære Trelleborgs Venner

Nu er vi endelig ved at kunne genoptage vores laugsdage. Det sker på lørdag den 1. august i museets åbningstid (10-17) i viking på Trelleborg. Den enkelte skal dog stadig melde sin ankomst til museet enten på trelleborg-booking@natmus.dk eller pr. telefon 41 20 63 93.

Der kører stadig sommeraktiviteter og der bor folk på pladsen, så der kan være begrænsninger i, hvor vi kan samles, bl.a. er smedjen formentlig optaget af sommeraktiviteterne. Der bliver heller ikke arrangeret fælles frokost, da det stadig vil være coronamæssigt problematisk, så husk selv frokost hver især. Jeg kommer selv ved 12-tiden og glæder mig til at se forhåbentlig mange af jer igen efter den lange coronapause.

Med vikingehilsen
Leif (på vegne af bestyrelsen)



Retningslinier for ophold på Trelleborg i forbindelse med covid-19

Uncategorised Posted on 08 jun, 2020 11:01

Generelle retningslinjer for smitteforebyggelse, når vi fysisk vender tilbage til vores arbejdsplads på Trelleborg efter Covid-19. Nedenstående retningslinjer gælder for Trelleborgs nødberedskab og ved medarbejdernes tilbagevenden til arbejdet.


Generelt
Vi følger Sundhedsstyrelsens anbefalinger og anvisninger – ud fra de 4 punkter:
Hold afstand, Vask/sprit hænder, nys/host i ærmet, mød ikke op på arbejdspladsen ved symptomer på Covid-19.

I tilfælde af svage symptomer på Corvid-19 bliv hjemme og følg sundhedsmyndighedernes retningslinjer. Det er vigtigt, at underrette din leder, således at der kan tages forholdsregler på Trelleborg. Bliv hjemme til du er symptomfri i 48 timer.

Der er opsat skilte fra myndighederne vedrørende forholdsregler og afstand samt retningslinjerne for ansatte og publikum.

Alle medarbejdere forventes at tage ansvar for desinficering eller afspritning bl.a. efter brug af arbejdsredskaber, køkkengrej, værktøj, IT og AV udstyr m.m. Det aftales, hvad den enkelte medarbejder skal stå for.

Undgå kontaktpunkter mest mulig. Dørhåndtag, gelændere og andre kontaktflader sprittes af jævnligt / dagligt.

Adfærdsregulerende afstandsmarkering samt wayfinding i museumsbygningen anvises via afspærringsbånd. Afspærringsbånd opsættes ligeledes for at adskille personale og kunder.

Gør ikke ophold og udgå for megen trafik i gangarealerne.


Planlægning og rammer
Alle arbejdspladser på Trelleborg overholder myndighedernes retningslinjer for afstand og hygiejne.

Det tilstræbes, at der arbejdes på enkeltmandskontorer. På de kontorer, hvor der er flere medarbejdere er det disponible rum større end 4m2 pr. medarbejder.

Der er plads til alle faste medarbejdere på Trelleborg. Om nødvendigt kan der aftales flextid eller hel eller delvis hjemmearbejdsplads. Studenter arbejder forskudt efter nærmere aftale.

Medarbejdere i risikogruppe eller med særlige behov i forbindelse med sygdom, finder sammen med lederen individuelle løsninger. For medarbejdere i denne gruppe indkøbes mundværn og der holdes en afstand på 2 m og afsprittes som beskrevet.


Adgang til museet
Alle medarbejdere afspritter hænder ved ankomst.

Ved museets ind- og udgange, samt ved toiletter, udetoiletter og cafeen opsættes gulvstandere med afspritningsdispensere til brug for både gæster og medarbejdere.

Personlige værnemidler forefindes og kontorpladser har håndsprit- eller håndgel. Der sprittes af jævnligt på kontaktflader, ligesom der luftes hyppigt ud.


Rengøring
Vi skal passe godt på hinanden og vi skal hjælpe rengøringen!

Regelmæssig rengøring opprioriteres, således at det sikres, at fælles kontaktpunkter, herunder særligt toiletter, vaske og overflader, som hyppigt berøres af mange (håndtag, gelændere, kontakter, bordoverflader i fælleslokaler), rengøres grundigt og ofte. På toiletterne forefindes sprit til afspritning. Alle medarbejdere spritter af efter brug af toilettet.

Der rengøres med følgende interval:
Toiletter – dagligt og afspritning løbende (rengøring, museumsværter og andre medarbejdere)

Køkkener – dagligt og afspritning løbende (rengøring, museumsværter og andre medarbejdere)

Håndtag og kontakter – – dagligt og afspritning løbende (rengøring og museumsværter)

Gulvvask – dagligt

Andre fælleslokaler såsom mødelokaler, frokoststuer m.v. – dagligt og efter hver brug

Skraldespande – dagligt. (Der indkøbes vippespand med fodpedal).

Rengøringen sørger for opfyldning af håndsprit og øvrige desinfektions midler, og når rengøringen ikke er tilstede, er det et fælles ansvar.


Toiletter
Toiletterne i cafeens køkken  og fyrrummet benyttes til personaletoiletter. Publikumstoiletterne kan også benytte. Der afsprittes før og efter brug.


Frokoststue og køkkenfaciliteter
Personalekøkkenet kan bruges af max 4 medarbejdere ad gangen. Skolepavillionen og den udendørs vikingelounge kan ligeledes bruges som frokostarealer.

Pauser holdes forskudt med max 4 personer ad gangen og med 1 m imellem. Så vidt muligt holdes pausen udendørs, hvis vejret tillader det, eller på eget kontor.

Køkkenmaskiner fx kaffemaskiner, elkedler, køleskabe m.m. afsprittes før og efter endt brug. Det samme gælder stole og borde.


Brug af fælles arbejdsredskaber
Værktøj, computere, printere/kopimaskiner, makulator m.m. afsprittes før og efter brug.

Ved delte arbejdspladser afsprittes alle kontaktflader så som tastatur, skærm, værktøj m.m. før og efter brug.


Møder
Møder gennemføres så vidt muligt virtuelt via Teams, Skype m.m.. Cafeen bruges til møder med mere end 4 personer og begrænses mest muligt. Personalekøkkenet kan bruges til møder med et mindre antal medarbejdere – max 4 deltager.

Borde, stole og anvendt AV udstyr samt køkkengrej afsprittes efter hver møde.


Frivillige
De frivillige på Trelleborg, der hjælpe i den udendørs formidling og i udeholdet, skal overholde de samme retningslinjer for hygiejne og afstand som de ansatte. Trelleborg følger desuden myndighedernes anvisning for forsamlinger, således at antallet af frivillige, der bruger rammerne på Trelleborg ikke overstiger det aktuelle antal.

Der vil der forefindes rengøringsmidler, men de frivillige må i de enkelte uger/hold selv tage ansvar for at fordele rengøringsopgaverne.

Forsamlingsforbuddet forventes fra d. 8.juni at blive ændret fra de nuværende 10 til et højere tal, formentlig 30 eller 50. Det vil gøre det lettere at lave lejre og aktiviteter i Slagløse, men er stadig ikke nok til, at der vil kunne holdes åbne laugsdage eller sommersolhvervsfest.

Alle frivillige, der gerne vil opholde sig på Trelleborg, hvad enten det er for en uge eller bare for en dag, skal derfor også tilmelde sig:

• For sommerferieugerne via mail til Trelleborg-booking@natmus.dk

• For enkeltdage eventuelt også via mail til Trelleborg-booking@natmus.dk eller som minimum ved at ringe i forvejen og anmelde det, for Trelleborg er forpligtede til altid at have helt styr på hvem og hvormange, der er på pladsen, så der om nødvendigt kan ske opdeling i nogle grupper, som ikke må blande sig med hinanden, dette for at leve op til reglerne i forsamlingsforbuddet. 



Arbejdstøj, omklædning og badefaciliteter
Medarbejderne møder omklædt. Undtaget er formidlerne, der klæder om i pavillonerne. Der bades ikke efter endt arbejde.


Kørsel til eksterne opgaver
Der opfordres til, at samkørsel så vidt muligt undgås eller foretages med god afstand mellem passagererne.


Butik og reception
Butikken indrettes således, at afstanden mellem kunderne er mindst 1 m og kun en kunde pr 4m2.

Der er opsat plexiglasskærme ved kasseapparatet samt afstandsmarkører i gulvet.

Der er opsat skilte fra myndighederne vedrørende forholdsregler og afstand.

Antallet af hyldevarer er minimeret og gulvpladsen gjort større. Adgang til isen afspærres og isen udleveres af medarbejder.

Der må højest være 6 gæster, der gør ophold ad gangen i foyeren. Det gælder ikke publikum, der passerer.


Udstilling og formidling
Flowet i udstillingsområdet ensrettes, og der er opsat afstandsmarkeringer.

Der må højst være 10 ad gangen i udstillingsrummet.

Rundvisning foregår så vidt muligt udendørs og der holdes 1 m afstand. Der må højest være 9 gæster med på hver rundvisning. Undervisningsmateriale begrænses, men afsprittes før og efter brug mellem hver kontakt. Dette skal ske i overensstemmelse med brandinstrukser m.v.

Trelleborg 25. maj 2020

Arbejdsmiljørepræsentant for medarbejdere Museumsinspektør Anne Knabe Sørensen,

Arbejdsmiljørepræsentant for ledelsen Museumschef Anne-Christine Larsen



Sommerviking på Trelleborg 2020

Nyheder Posted on 08 jun, 2020 10:51

Kære Vikinger

Det er med stor beklagelse, at museet har været nødt til at aflyse årets største højdepunkt på Trelleborg – Trelleborg Vikingefestival 2020.

Pga. Covid-19 pandemien og de restriktioner vedrørende genåbning af Danmark, der indtil nu er udmeldt fra Statsministeriet, er det ikke realistisk at gennemføre så stort et arrangement på Trelleborg, allerede i juli i år.  De sidste udmeldinger betyder, at det store antal tilmeldte vikinger, samt besøgende, ikke gør en gennemførelse af vikingefestivalen mulig.

Museet og Trelleborgs venner ser meget frem til, at se jer alle igen senest til Trelleborg Vikingefestival 2021. 

I stedet for årets festival, inviteres I til Trelleborg under andre former.

Vikingesommer på Trelleborg
Trelleborg og Nationalmuseet følger myndighederne anvisning meget tæt. Hvis myndighederne tillader det, inviteres I alle til at bruge Trelleborgs fantastiske udearealer og faciliteter til holde en hyggelig sommerferie med VIKINGELIV som omdrejningspunkt.

Kom og bo på Trelleborg i jeres vikingetelte i hele eller dele af sommerferien dvs. i ugerne 27, 28, 29, 30, 31, 32 (29. juni – 9. august 2020). Bestræb jer derfor på at tilmelde jer i andre uger end uge 29. I har, som under festivalen, mulighed for at arbejde med jeres autentiske vikingehåndværk, som vikingekrigere, håndelsfolk eller med vikingeliv. Museet sørger for brænde, og organiserer udlægning af parceller, hvor I kan bo med større afstand mellem de enkelte lejre end I normalt oplever under vikingefestivalen. 

Vi må begrænse antallet af deltagere, efter myndighedernes restriktioner.

Hvis I er interesserede, vil vi bede jer om, at kontakte museet på trelleborg-booking@natmus.dk.

Tilmeldinger sker efter først til mølle princippet, og afhænger naturligvis af, myndighedernes udmeldinger. Er der for mange tilmeldte i en speciel periode, vil vi gøre alt, hvad vi kan for at tilbyde jer en anden periode. Du kan forvente svar senest den 15. juni.



Aflysning af Trelleborg Vågner 2020

Nyheder Posted on 12 mar, 2020 18:50

Grundet den aktuelle situation med coronavirus og det den indebærer, er det nødvendigt at aflyse Trelleborg Vågner 2020.
Vi vil forsøge at gennemføre dele af programmet senere. Vi vender tilbage så snart vi ved noget mere.

Vikingehilsen
Trelleborg venner og Vikingeborgen Trelleborg



« ForrigeNæste »